Niemand wordt blij van al dat verpakkingsafval. De consument niet, en de natuur niet. Maar boodschappen doen zonder afval kan nog best lastig zijn. Daarom maakt Pieter Pot het makkelijk en leuk om lekkere boodschappen te doen, zónder onnodig (plastic) verpakkingsafval. Ze bezorgen je boodschappen in mooie herbruikbare weckpotten in heel Nederland. De consument bestelt en gebruikt flink minder plastic en Pieter Pot maakt het mogelijk.
Van publiekslieveling naar faillisement
Pieter Pot ontstond met een goed idee van Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt. Ze begonnen als PuurBezorgd, maar dat werd al snel Pieter Pot.
Iedereen maakt het dagelijks mee. Je gaat koken en na afloop zit je met een hele berg plastic op je aanrecht. Jouri vond dat dit anders kon en werd geinspireerd door initiatieven zoals Tony’s Chocolonely, die slaafvrije chocolade ging maken. Hij begon vanuit zijn eigen keuken en langzamer maar zeker groeide het concept. En zeker toen investeerders erbij kwamen. Grote opslag en distributiecentra, steeds meer mensen en op een gegeven moment hoeft het maar even tegen te zitten en je ziet met enorme vast lasten. En dit gebeurde uiteindelijk ook.
Inmiddels is Pieter Pot weer terug en ook Jouri is weer aan boord. De focus ligt nu op break-even draaien en winst maken. De vaste kosten zijn zoveel mogelijk variabel geworden, wat misschien wat duurder is maar wel minder risicovol. Ik denk zeker dat het concept een nieuwe kans verdient. Het lijkt een beetje op de melkman die vroeger de melk bezorgde en je oude flessen ophaalde.
Supermarkt voor houdbare producten
Pieter Pot heeft een behoorlijk groot assortiment, maar je zult er geen verse artikelen vinden zoals vlees, vis, groente, fruit en meer van dat soort producten. Logisch, want dat stop je niet echt makkelijk in een glazen pot. Veel producten die op deze site worden besproken vind je overigens ook bij Pieter Pot, zoals toiletpapier van The Good Roll. Maar er ontbreken ook veel producten, dus hopelijk kunnen we elkaar blijven inspireren.
Als je dus wat wilt doen aan al het plastic, dan is Pieter Pot een mooi initatief. Voor je vers producten zul je nog wel bij je lokale groenteboer, bakker of supermarkt moeten zijn, maar alle beetjes helpen. En als je dat doet, pak dan wel dat papieren zakje en niet zo’n plastic zakje.
Boodschappen doe je via de Pieter Pot app, net zoals je dat doet bij bijvoorbeeld Picnic of Crisp. Als je een account aanmaakt, dan ontvang je direct 15 euro shoptegoed. Alle producten – als dat nodig is – zitten in herbruikbare potten en flessen met statiegeld. Als je weer bestelt, dan registreert de bezorger het aantal lege potten en flessen dat je hem meegeeft. Het statiegeld wordt dan als tegoed weer op jouw Pieter Pot-account gestort. De potten worden vervolgens gewassen weer gevuld. Volgens hen kunnen de potten tot wel 40x worden hergebruikt.
Ook andere producten te koop
Pieter Pot verkoopt ook producten die je niet op kunt eten, zoals circulaire drinkflessen, lunchboxen en tennisballen. Veel van deze producten worden ook op Sustainly besproken, dus als je daar meer over wil weten, gebruik dan de zoekfunctie op de site.
We kunnen het er alleen maar mee eens zijn om meer en andersoortige producten aan te bieden. De drempel moet zo laag mogelijk zijn om duurzame producten aan te schaffen! Want gemak dient de mens.
Trouwe achterban
Pieter Pot heeft het vooral volgehouden omdat het een zeer trouwe achterban heeft. Mensen die begrijpen dat verandering tijd kost en dat het ook niet altijd rozengeur en maneschijn is. Via crowdfunding acties is behoorlijk wat geld opgehaald. Ook is aan trouwe consumenten gevraagd om geld te storten op hun account, zodat het bedrijf hun leveranciers konden blijven betalen toen producenten vooraf hun geld wilden hebben toen het bedrijf op omvallen stond. Aangezien het bedrijf uiteindelijk wel failliet is gegaan, zullen een aantal van deze mensen hun geld wel kwijt zijn geweest. De doorstart kan sommige mensen wel een vreemde nasmaak hebben gegeven. Dat zie je ook wel terug op Trustpilot. De reviews zijn relatief laag.
Het bedrijf is nu in wat rustiger vaarwater gekomen. Minder focus op enorme groei, maar op duurzame groei en op het teweeg brengen van verandering bij de consument. Ik wens ze veel succes.
Hieronder een kort filmpje waarin het concept wordt uitgelegd.
| Bedrijf | Pieter Pot |
| Actief sinds | 2019 (April 2024 doorstart) |
| Betrouwbaarheid | Check: Trustpilot |
Bekijk ook wat we vonden van Crisp: de supermarkt voor knettervers eten.
Beeldmateriaal: copyright Pieter Pot, indien dit niet vermeld wordt.
